Góra Pilsko - Szczyt na granicy polsko-słowackiej w Beskidzie Żywieckim - Szlaki Górskie na Pilsko

Drugim, co do wielkości szczytem w Beskidzie Żywieckim jest Góra Pilsko. Razem z wyższą Babią Górą tworzy uroczą parę, pochodzącą z dwóch różnych narodowości. Babia Góra leży w województwie małopolskim i jest oddalona o 25 km od Góry Pilsko, mającej swój najwyższy szczyt po stronie słowackiej. Zaledwie 10 minut drogi pieszo, dzieli od najwyższego szczytu województwo śląskiego - Góry Pięciu Kopców. Z jednego miejsca można w krótkim czasie pieszo przekroczyć granicę polsko-słowacką lub przenieść się do innego województwa. Wystarczy wkroczyć na właściwy szlak.

Góra Pilsko z najwyższym szczytem Śląska

Mało kto wie, że na północnym grzbiecie Góry Pilsko znajduje się Góra Pięciu Kopców (1534 m n.p.m.), wpisana na listę najwyższych szczytów ze wszystkich 16 województw, tworzących Koronę Polski. Za pokonanie pięciu szczytów z tej listy można otrzymać brązową Odznakę PTTK, za kolejne pięć zdobywa się srebrną Odznakę PTTK “Korona Polski”. Złoto otrzymują zdobywcy wszystkich 16 szczytów i wzgórz. Kolejność mierzenia się z poszczególnymi górami i wzgórzami jest dowolna. Wystarczy sfotografować charakterystyczne dla danego szczytu miejsca lub uzyskać pieczęć ze schroniska, firmy z pobliskiej miejscowości.

Węzeł szlaków górskich przy Pilsku

Górę Pilsko, podobnie jak Górę Pięciu Kopców, można zdobyć podążając różnymi szlakami górskimi. My zdecydowaliśmy się na podejście najkrótszym szlakiem na Pilsko, oznaczonym czerwonym kolorem, który pokrywa się z niebieskim szlakiem łączącym szczyt Pilsko z Babią Górą. Przez krótką chwilę wahaliśmy się, czy nie pójść w odwrotnym kierunku w stronę Babiej Góry. Pozostaliśmy przy swoim pierwszym wyborze, ponieważ zależało nam na zdobyciu trzeciego szczytu z listy gór i wzniesień Korony Polski. Opis zejścia z Góry Pięciu Kopców innym szlakiem górskim (czarnym i czerwonym) znajduje się w osobnym artykule.

Pilsko przy granicy polsko-słowackiej

Góra Pilsko mająca 1557 m n.p.m. leży po polskiej stronie w Beskidzie Żywieckim, zaś po stronie słowackiej wchodzi w skład “Oravske Beskydy”. Na mocy układu Schengen granice wewnątrz Unii Europejskiej zostały otwarte, dzięki czemu bez żadnej kontroli i korków można przejechać do sąsiedniego kraju, gdzie leży np. Oravska Polhora, miejscowość uznawana za “Słowacki Biegun Północny”. Okolica cieszy się dużą popularnością dzięki wytyczonym szlakom pieszym i rowerowym.

Przełęcz Glinne i Bacówka przy granicy

Tuż przy opuszczonych budynkach przejścia granicznego Korbielów-Oravska znajduje się Przełęcz Glinne. To doskonałe miejsce na pozostawienie samochodu. Średniej wielkości parking znajduje się po lewej stronie drogi krajowej 945, jadąc w stronę Słowacji. Mieści się tu toaleta oraz sklep z pamiątkami, magnesami i oscypkami. Kilka kroków dalej leży Bacówka przy granicy Glinne (809 m n.p.m.). Górska chata jest najbardziej znaną bacówką w rejonie Korbielowa, gdzie każdego roku odbywa się wiosenny Redyk w Korbielowie.

Najkrótszy szlak górski na Pilsko

Z naszej perspektywy najkrótszym szlakiem na Pilsko okazał się czerwony szlak górski, mający swój początek od przejścia granicznego Korbielów-Oravska a następnie niebieski szlak turystyczny od poziomu 1145 m n.p.m. Trasa wiodła cały czas pod górę. Nie było żadnego odcinka płaskiego ani tym bardziej w dół. Od poziomu 809 m n.p.m. szliśmy stromą ścieżką aż dotarliśmy do szczytu na wysokości 1557 m n.p.m. Do pokonania było 4,9 km i aż 749 m podejść.

Czerwony szlak górski do Hali Miziowej

Czerwony szlak górski na Pilsko od Przełęczy Glinne przy samej granicy polsko-słowackiej prowadzi do Hali Miziowej, do której można dojść w półtora godziny. Jednak decydując się na przystanek w schronisku PTTK droga wydłuża się o półtora kilometra a czas podejścia zajmie nie mniej niż 3 godziny. Warto jednak odwiedzić Halę Miziową w drodze na Pilsko lub w czasie schodzenia w dół. My zajrzeliśmy do schroniska w drodze powrotnej. Naszym głównym celem było zdobycie najwyższego szczytu województwa śląskiego - Góry Pięciu Kopców i wejście na szczyt Pilsko.

Leśna ścieżka - czerwony szlak na Pilsko

Podążając za czerwonymi oznaczeniami weszliśmy do gęstego lasu. W kierunku Góry Pilsko wiodła nas wąska, wydeptana leśna ścieżka. Początkowo delikatnie pieliśmy się do góry. Po kwadransie pojawiły się strome podejścia. Na szczęście przed upalnym słońcem chroniły nas wysokie drzewa. Naszą pieszą wędrówkę rozpoczęliśmy o godzinie 13:10, w słoneczny dzień, na początku lipca. Wybór czerwonego szlaku turystycznego na Pilsko okazał się strzałem w dziesiątkę w taką pogodę.

Babia Góra za placami w drodze na Pilsko

W czasie zdobywania Góry Pilsko mogliśmy zachwycać się różnorodnymi widokami. Mieliśmy do wyboru patrzenie w górę, na kamienistą ścieżkę otoczoną wysokimi drzewami lub po obróceniu się o 180 stopniu, podziwianie wysokiej Babiej Góry, której oddech czuliśmy cały czas za plecami. Na trasie nie było zbyt wielu turystów, większość schodziła z Góry Pilsko. Nas fascynowało wszystko, szczególnie górskie widoki i kamienista droga.

Miejsca odpoczynku na czerwonym szlaku

Niewątpliwie czerwony szlak na Pilsko znacznie różni się od szlaku górskiego na Śnieżkę. Na naszej trasie nie natrafiliśmy na żadne ławeczki i stoły. Trasa nie została w żaden sposób ukształtowana przez człowieka. Leśna ścieżka usłana była kamieniami, nierównomiernie rozrzuconymi. W żaden sposób czerwony szlak na Pilsko nie przypomina Drogi Jubileuszowej na Śnieżkę. Jednak Matka Natura zadbała o turystów. Co jakiś czas można było usiąść na przewróconym drzewie, grubych gałęziach lub wielkich kamieniach.

Świnka Peppa w drodze na Pilsko

Będąc tak blisko natury puściliśmy wodze fantazji. Podczas podejścia dostrzegliśmy wylegującą się w cieniu drzew Świnkę Peppa. Oczywiście był to tylko suchy konar z równo obciętą gałęzią, która nasunęła skojarzenie ze świńskim ryjkiem. Peppa miała cudowny widok na górską panoramę. W drodze powrotnej jedno z drzew nasunęło skojarzenie z animowaną bajką - Shrek. Najwyraźniej górski klimat i cała paleta barw pobudza kreatywne myślenie.

Las, paprotki i jagody na Pilsko

Nie spodziewaliśmy się, że na takiej wysokości wciąż będziemy szli w otoczeniu wysokich drzew, które dawały nam schronienie. Górski pejzaż urozmaicały rozłożyste paprotki. Chwilę zwątpienia mieliśmy na trasie biegnącej przez wysokie jagodniki. W pewnym momencie ścieżka była bardzo wąska i ledwo dostrzegalna. Pokonaliśmy jagodniki przy dźwięku brzęczących pszczółek.

Pilsko - niebieski szlak graniczny SK

Na wysokości 1145 m n.p.m. zboczyliśmy z czerwonego szlaku górskiego na Pilsko. Wybraliśmy leśną ścieżkę biegnącą stromo pod górę, cały czas prosto. Gdybyśmy skręcili w prawo czerwony szlak zaprowadziłby nas do Hali Miziowej. W tym miejscu wkroczyliśmy na niebieski szlak graniczny SK Pilsko, skąd czekało nas godzinne podejście na Górę Pilsko - strome.

Rezerwat przyrody Pilsko mapa turystyczna

Urzekające krajobrazy zostały objęte ochroną, dlatego powstał Rezerwat Przyrody Pilsko, obejmujący swym zasięgiem tereny położone po stronie polskiej od wysokości około 1145 m n.p.m. aż do samego szczytu Pilsko. Rezerwat o powierzchni 105 ha został utworzony 13 października 1971 r. w celu ochrony świerczyny górnoreglowej, kosodrzewiny i murawy krzewinkowej. Dla dobra naturalnego zaniechano na tym terenie bezpośredniej ingerencji w stan ekosystemów. Na jednej z tablic zamieszczono szereg zasad obowiązujących na terenie Rezerwatu Przyrody Pilsko.

Atrakcje turystyczne na szlaku Pilsko

Główną atrakcją turystyczną na najkrótszym szlaku górskim na Pilsko są bajkowe krajobrazy i różnorodność form. Innymi ciekawymi obiektami, oprócz tworów natury były: kierunkowskazy, tablice informacyjne, słupki graniczne. Naszą uwagę przykuł niewielki głaz pełniący funkcję w naszej ocenie: zegara słonecznego. To doskonałe miejsce na krótki przystanek. Dużo satysfakcji sprawiało nam przekraczanie niewidzialnej granicy polsko-słowackiej, o czym informowały tablice i słupki.

Stromy niebieski szlak na szczyt Pilsko

Po dwu godzinnej wspinaczce dotarliśmy do bardzo stromego podejścia, gdzie coraz bardziej zanikał las ustępując miejsca kosodrzewinie. W takich chwilach docenia się specjalistyczny sprzęt turystyczny. Odpowiednie buty trekkingowe i kijki znacznie poprawiły bezpieczeństwo przeprawiania się skalistą ścieżką ostro pod górę. Widoki z tego miejsca były imponujące. Rozpierała nas duma i euforia, że zbliżamy się do celu naszej pieszej wycieczki na Górę Pilsko.

Górski potok na zboczu Góry Pilsko

Nieoczekiwanie teren uległ wypłaszczeniu a trasa zaczęła przebiegać przez podmokły teren. Na szczęście kilkanaście metrów dalej dotarliśmy do ciekawego źródełka z orzeźwiającą wodą. Mogliśmy obmyć sobie buty i delikatnie się schłodzić. Zimna woda spływała po drewnianej rynnie, wkomponowanej w pień wygiętego drzewa. W sielski nastrój wprawił nas szum wody. Pod daszkiem znajdowała się informacja o obecnej wysokości na poziomie 1485 m n.p.m. Tak więc czekało nas ostatnie podejście pod Górę Pilsko.

Góra Pięciu Kopców - węzeł szlaków

10 minut później zdobyliśmy najwyższy szczyt województwa śląskiego - Górę Pięciu Kopców. Postanowiliśmy uwiecznić nasze osiągnięcie w postaci zdjęcia z naszymi czapeczkami z autorskim logo w klasycznym zestawieniu bieli i czerni. Na szczycie nie było żadnych obiektów, ławek, stolików. Nawet nie było tłumu turystów. Mogliśmy w spokoju odpocząć napawając się niecodziennym górskim widokiem. Po 20 minutach ruszyliśmy w kierunku szczytu Pilsko. Pokierowaliśmy się wskazówkami z drogowskazu i do najwyższego punktu Góry Pilsko dotarliśmy zielonym szlakiem górskim między kosodrzewiną.

Szczyt Góry Pilsko w Korbielowie

Po 10 minutach spaceru o godzinie 17:15 dotarliśmy do kopuły szczytowej Pilska, która jest płaska i rozległa. Zbudowana jest z piaskowców magurskich. Sam szczyt porośnięty jest kępami kosodrzewiny i trawą, oraz pokryty rumoszem skalnym. Po stronie słowackiej, znajduje się ołtarz polowy i krzyż postawiony przez mieszkańców orawskiej wsi Mutne (Słowacja). Każdego roku w lipcu proboszcz tej miejscowości odprawia na szczycie mszę świętą. 105 ha Góry Pilsko po stronie polskiej od 1971 roku weszło w skład rezerwatu przyrody, zaś po słowackiej stronie znacznie bardziej rozległy teren (809 ha) został objęty ochroną już od 1967 roku.

Zejście z Góry Pilsko czarnym szlakiem

Napełnieni pozytywną energią i zadowoleni z siebie musieliśmy pomyśleć o zakończeniu tej jakże wspaniałej przygody. Zaczęliśmy zastanawiać się nad drogą powrotną. Chęć odkrywania czegoś nowego i przecierania różnych szlaków górskich zwyciężyła. Zdecydowaliśmy się zejść z Góry Pilsko czarnym szlakiem górskim, który zaprowadził nas na sam stok narciarski z nieczynnym wyciągiem. Pokonując ten szlak byliśmy zadowoleni, że w upalny dzień weszliśmy na Pilsko czerwonym i niebieskim szlakiem wiodącym przez las a nie przez nieosłoniętą drzewami łąkę. Zejście z Góry Pięciu Kopców czarnym szlakiem opisaliśmy w osobnym artykule. Ciepły posiłek zjedliśmy w połowie drogi w dół - w Hali Miziowej.

czas na przygodę, ruszaj w trasę

dla waszej wygody, wystarczy kliknąć w mapkę, wpisać miejsce aktualnej lokalizacji, wyznaczyć trasę i cieszyć się podróżą

Atrakcje w pobliżu

"Polskie Malediwy" Jaworzno
Zamek Bobolice
Zalew i Zapora Oravska Słowacja
Zamek Oravski
Słowacja
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione"